Insamlingsstiftelsen

Med miljön i fokus

Nyheter samt betydelsefulla innovationer för vår miljö - Nyhetsarkiv 1


Miljözoner och marin nöjestrafik


Ett enda kryssningsfartyg kan släppa ut lika mycket fina och ultrafina partiklar som 1 000 000 bilar.

Det finns långt framskridna planer på att införa miljözoner i flera större svenska städer. Inget talar däremot för att det kommer att bli några restriktioner mot de riktiga miljöbovarna, tvärt om väntas nöjestrafiken med kryssningsfartyg och färjor öka. Tysklands största miljöorganisation NABU hävdar att ett enda kryssningsfartyg kan släppa ut lika mycket föroreningar i luften, som fem miljoner bilar som kör samma sträcka. Under kryssningssäsongen rör sig enorma mängder nöjesfartyg i skärgårdar och även i och omkring flera av de städer som kan bli aktuella för miljözoner.

Att stänga ned den marina nöjestrafiken skulle ge stora positiva miljöeffekter omedelbart. Ett av de förmodligen billigaste och enklaste sättet att göra något bra för miljö och folkhälsa är, #Köp ingen biljett.

Oljeindustrin och ett flertal länder har lagt ner mycket möda och pengar på att skapa rena fordonsbränslen. Avfallet som blir över efter raffineringsprocessen blir fartygsbränsle. Luftföroreningar från sjöfarten förorsakar 50 000 förtida dödsfall per år i Europa, enligt The Guardian*.

The Independent** hävdar den 3 juli 2017 att ett enda kryssningsfartyg kan släppa ut lika mycket fina och ultrafina partiklar som en miljon bilar. Man bedömer att 30 kryssningsfartyg kan släppa ut lika mycket föroreningar som samtliga bilar i hela England.

Läs mer (på engelska):
*Artikel från The Guardian
**Artikel från The Independent




Fastighetsbolag byter ut sina servicebilar till elbilar

Fabege ska använda elbilar som servicebilar.

Oktober 2017 tillkännagavs att Fastighetsbolaget Fabege nu byter ut alla sina servicebilar till nya elbilar som kommer att laddas med enbart grön el. De nya bilarna kommer minska Fabeges koldioxidutsläpp ytterligare från cirka 6 500 kg per år till ungefär 141 kg per år.

Förhoppningsvis sporrar det här andra företag till liknande insatser för en bättre miljö. Det här goda initiativet ger även marknaden ett välkommet tillskott på begagnande elbilar om några år (18st).




Elbilsmarknaden i rörelse mot kondensatorteknik

Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio


Aspark Owl
Aspark Owl

Lamborghini Terzo Millennio och den Japanska elbilen Aspark Owl satsar på kondensatorer i stället för batterier. Aspark Owl, väger endast 860 kg och laddas på några sekunder med en räckvidd av 15 mil. Volvo och nu Lamborghini har system med energilagring i karossen. Mittuniversitetets forskningscentrum presenterade i september 2017 en ny typ och tillverkningsprocess för superkondensatorer, med därtill sänkta produktionskostnader på 90 procent (på engelska: www.miun.se ). En stor del av kostnaden för en elbil utgörs av batterierna. Hela elbilsmarknaden är nu i rörelse mot miljövänliga kondensatorer. Elhybridbilar omvandlar bromskraftsenergin effektivare till el genom kondensatorteknik i stället för batteri.


Läs mer (på engelska): Lamborghini Terzo Millennio .




Kinesiska EP9 – världens snabbaste elbil

Kinesiska EP9
Kinesiska EP9 är världens snabbaste elbil, i dubbel bemärkelse.

EP9 har utvecklat ett smidigt system där man enkelt kan byta ut batterierna mot nyladdade på endast 8 minuter. Det tar ca 45 minuter att ladda batterierna. Räckvidden uppges då vara ca 43 mil. Kinesiska EP9 är världens snabbaste elbil i dubbel bemärkelse, Nürburgring/batteribyte. Läs mer (på engelska): www.nio.io .

Med en gemensam batteristandard skulle nätet av bensinstationer kunna användas till laddning och byte av batterier. Det här eliminerar troligen räckviddsångesten hos många skeptiker. Med lite slipning av tiderna för batteribyte blir tidsskillnaden mot en konventionell tankning försumbar.




Bränslecellslastbil från Toyota

Toyotas nya bränslecellslastbil
Toyotas nya bränslecellslastbil.

Toyotas nya bränslecellslastbil släpper enbart ut vattenånga. Tekniken har utvecklats under årtionden, men helt nyligen har tekniken uppnått prestanda och räckvidd som är tillräckligt bra för att ersätta ett fossilt fordon. Effekt på 670 hk och ett vridmoment på 1.800 Nm. Räckvidden för den här testversionen fulltankad ligger på strax över 30 mil.

Kalifornien har ett utbyggt nät av tankstationer för vätgas och experimentlastbilen finns i trafik på korta sträckor i just Kalifornien. Senare beräknas den köras på längre sträckor.


Fotnot: Nikola One och Nikola Two, experimentlastbilar från Nikola, använder sig också av bränslecellsteknik.


Kontakt

E-post:

Copyright 2024 Insamlings-
stiftelsen Evo

E-post:

Org.nr: 802480-1014

Bankgiro: 5194-0427

Swish: 123-148 57 05